zondag 10 mei 2015

Illustration Sunday #1!

De drawing challenge is voorbij, maar dat wil niet zeggen dat ik stop met tekenen en schilderen! Het hoeft alleen niet perse elke dag. Wat soms ook wel even fijn is als ik het druk heb. Elke zondag wil ik nu op 'Illustration Sunday' mijn illustraties laten zien. De ene week zal dit meer zijn dan de andere, maar zo blijf ik toch lekker tekenen en dit met jullie delen. Ook lijkt het me leuk om jullie te vertellen waar ik op illustratie gebied mee bezig ben, wat voor materiaal ik gebruik op dat moment etc. Alles wat met illustraties te maken heeft dus!

Toen de challenge was afgelopen heb ik mezelf allereerst getrakteerd op een nieuw aquarelblok. Het blok dat ik had is er helemaal doorheen gegaan in die 30 dagen. Dit is een aquarelpapier van 100% katoen. Ik hoorde dat dit erg fijn is om op te schilderen. Wel iets duurder helaas, maar tot nu toe bevalt het erg goed! Het papier heeft 2 zijden die je kunt gebruiken. Een groffe zijde en een zijde met een fijnere structuur, maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft. Ik merk dat de verf sneller droogt op dit papier dan op het goedkope aquarelblok dat ik eerst gebruikte. Dit is natuurlijk erg handig als je meerdere lagen wilt gebruiken. Dan hoef ik minder lang te wachten. Ik vind het erg fijn werken! 
De volgende dag wilde ik het graag testen, maar had ik enorme hoofdpijn dus dat ging niet door. Gelukkig voelde ik me de dag daarna al wat beter. Ik kon niet wachten om het papier uit te proberen! Ik schilderde deze 2 konijntjes. Veel groter dan het formaat waarop ik normaal schilder, maar dat is ook wel eens leuk om te doen. Achteraf vind ik deze wel een beetje 'vlak' en had ik meer lagen moeten toevoegen. Ze zijn wat eentonig van kleur, maar daarom nog wel schattig om te zien.
De dagen erna ben ik wat aan het schetsen geweest (niet op mijn dure aquarelpapier natuurlijk, dat zou zonde zijn). Ik schets meestal op mijn aquarelblok, en schilder het dan gelijk in. Toch is het beter om meerdere schetsen te maken voordat je begint. Zo kun je alles blijven verbeteren totdat je tevreden bent. En alleen de tekeningen gebruiken die je ook echt mooi vind. Ik begon met dit meisje en de dikke pinguin. 
Daarna dit meisje. Ik vind vooral de neus wel leuk gelukt. Weer eens een andere manier van het tekenen van een neus. Ik neig toch naar de cartoon stijl, maar een cartoon stijl kun je ook iets realistischer maken natuurlijk en dat is toch ook wel leuk. 
En deze vrouw met een afro kapsel. Meestal teken ik mensen van voren, maar nu eens van de zijkant. Wederom veel geoefend op de neus. 
Uiteindelijk heb ik het meisje op de eerste schets uitgewerkt op mijn aquarelblok. Ik vind het best leuk gelukt, vooral de kleuren vind ik mooi. Ik probeer mijn tekeningen minder 'vlak' te maken en meer schaduwen en dergelijke toe te voegen. Dat is nog wel even oefenen, maar zo lang ben ik ook nog niet aan het schilderen natuurlijk. Ik vind wel dat het mijn tekeningen verbeterd op deze manier. Ook heb ik geen fineliner gebruikt zoals ik dat normaal doe, maar met donker bruine aquarelverf de lijnen gezet. Je kunt de structuur van dit papier goed zien op deze foto. Het is iets groffer dan wat ik tot nu toe gebruikte en dit zie je ook terug in mijn illustraties, maar stiekem vind ik het zelf wel een mooi effect geven. De verf glijd ook mooier over dit papier.
Ook maakte ik deze zon voor de begin illustratie van Illustration Sunday. Ik heb dit met waterverf gedaan en later heb ik dit nog digitaal bewerkt. Zo is het artikel elke week herkenbaar en ik vond zo'n zonnetje wel leuk staan.

Dat was het dan voor deze eerste week! Ik ben benieuwd of jullie het idee van 'Illustration Sunday' leuk vinden en of er dingen zijn die jullie graag eens zouden willen zien of weten van mij. Als je vragen hebt wil ik dat ook altijd beantwoorden. Misschien eens een Q&A (Questions & Answers) artikel? Laat het maar weten. Dan zie ik jullie volgende week weer met een nieuwe 'Illustration Sunday'!

6 opmerkingen:

  1. Die met de konijntjes vind ik zo ontzettend leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk artikel zeg! Fijn dat we toch je kunstwerkjes mogen bekijken elke zondag :D
    Dat zonnetje vind ik echt super schattig! Past heel goed bij je artikel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Die met die konijntjes zijn echt super schattig!! :)

    BeantwoordenVerwijderen