maandag 20 april 2015

Review pentel Aquash water brush pen

Telkens als ik op instagram of pinterest zocht naar leuke illustrators die met waterverf werkten kwam ik mensen tegen die een water brush gebruikten. En dan met name de aquash van Pentel. Stiekem vond ik dat een beetje onzin, waarom dan niet een gewoon penseel gebruiken? Maar omdat ik er zoveel mensen mee zag werken wilde ik het toch wel graag eens proberen. Er moet dan toch iets fijn aan zijn...

Ik kocht mijn aquash water brush in een schilderswinkel in Groningen voor 5 euro. Ze verkochten hier alleen degene met een fijne punt, maar ze zouden er ook in verschillende diktes moeten zijn. Toen ik thuis kwam kon ik niet wachten met testen! Mijn eerste ervaring was eigenlijk niet gelijk positief. Het lukte niet zo goed als met een gewoon penseel en ik begreep niet helemaal hoe het werkte. Nu heb ik hem inmiddels al veel vaker gebruikt en heb mijn mening toch een beetje bij gesteld.
Het is een plastic pen met nylon haren. Je haalt de dop eraf en schroeft de bovenkant los en zo kun je hem vullen met water. Gewoon kraanwater, niks speciaals. De bovenkant er weer op schroeven (natuurlijk) en je pen is klaar voor gebruik. Er vloeit altijd wel een beetje water uit de pen, maar door zachtjes te knijpen kun je de hoeveelheid water beinvloeden. Hier ging het bij mij de eerste keer mis.. ik kneep veel te hard omdat ik geen water zag vloeien waardoor ik uiteindelijk veel te veel water heb gebruikt. Zacht knijpen dus! Na een paar keer oefenen krijg je hier wel handigheid in, maar waarom is dit nou zoveel handiger dan een gewoon penseel?
Doordat de punt van nylon is in plaats van echte haren neemt het niet echt water of verf op. Je kunt je pen dus zo schoonmaken door er wat water door te laten lopen of even een een stuk keukenpapier af te vegen. Super handig, want je bent tussendoor dus geen tijd meer kwijt met het schoonmaken van je kwast. Ook hoef je niet telkens je water te ververssen. Het lijkt alsof er maar heel weinig water in de pen past, maar je kunt hier heel lang mee! Na een aantal keer schilderen vul ik hem weer even bij en klaar. Ook maakt het niet meer uit of je eerst met donkere of met lichte kleuren verf werkt, de kwast neemt toch geen verf op en is zo weer schoon. 
De kleuren zijn goed op te bouwen
De pen laat de kleuren mooi uitvloeien, wat handig is met waterverf. Het is snel, makkelijk en handig voor op reis. Mocht je graag buiten schilderen (dingen na schilderen bijvoorbeeld) hoef je geen water mee te nemen. Er zit een dop bij, dus je pen lekt ook niet alles onder. Ook zijn de kleuren goed op te bouwen net als met een gewoon penseel.

Wel is het minder precies dan met penselen. In penselen heb je natuurlijk veel verschillende soorten vormen en diktes en deze pen heeft 1 vorm. Je komt hiermee al een heel eind en voor sommige schilderingen gebruik ik zelfs alleen deze pen. Af en toe is het handig om toch penselen te hebben, dat werkt net iets professioneler. Ook moet je dus eventjes wennen aan het bepalen van de hoeveelheid water. Met een gewone penseel kun je dit beter zien.
Al met al ben ik best tevreden over deze aquash water brush! Ik betrap mezelf er op dat ik steeds vaker naar deze pen grijp. Als ik een tekening gemaakt heb met fineliner is het gewoon zo lekker makkelijk om de aquash te pakken en het in te schilderen. Geen risico meer dat ik mn water omstoot (of perongeluk op drink..) en geen gedoe met schoonmaken. 

Een aanrader dus als je lekker makkelijk wilt schilderen en niet teveel gedoe wilt hebben met schoonmaken. Zeker als je net begint met waterverf en niet 100 penselen wilt aanschaffen is dit misschien een leuk begin. 

2 opmerkingen:

  1. Suuuuperhandig! Ik heb ook zoiets voor mijn taarten om marsepein nat mee te maken en op te plakken, lijkt er super op! Maar dit is wel heel handig, ik heb zovaak mijn bakje water omgestoten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ik wist niet dat zoiets er ook bestond voor marsepein! Handig! En dat zou ook net iets zijn wat mij zou overkomen. Deze pen is iets veiliger haha.

      Verwijderen