vrijdag 13 maart 2015

Daisy square (patroon!)


Ik kwam een ontzettend leuk patroon tegen op internet van het zogenaamde 'daisy square'. Gezien ik alvast beginnen wou met wat lente sfeer in huis brengen (dit was 1 van mijn doelen voor de komende maand) leek me het leuk om hier iets mee te maken. Madeliefjes zijn natuurlijk wel een mooi beeld van de lente. Ik had onlangs kopspelden gekocht en had nog geen speldenkussen. Laat dit patroon hier nou net geschikt voor zijn. Met wat restjes katoen en acryl ben ik aan de slag gegaan. Ik wil graag het patroon met jullie delen.

Ik kwam het patroon op 2 hele leuke blogs tegen, Tillie Tulip en Color 'n Cream. Beide patronen in het Engels dus ik heb het patroon van deze blogs voor jullie in het Nederlands vertaald.

Het Daisy Square patroon (maak 2)
Begin met de kleur die je wilt gebruiken voor het hart van je madeliefje. Ik heb voor oranje gekozen.
Maak een magische ring en haak 2 losse (in totaal heb je nu 3 lossen, dit telt als het eerste stokje) en vervolgens 11 stokjes in de ring. Dit maakt samen 12 stokjes.
Wissel van kleur voor de blaadjes van het madeliefje. Ik koos voor wit.
Hecht een nieuwe kleur aan in een willekeurige ruimte tussen 2 stokjes. Haak 2 lossen en maak 3 dubbele stokjes in dezelfde ruimte. *Haal je haaknaald uit de lus en steek hem in je bovenste losse (waar je mee begonnen bent) Trek je lus door deze losse en maak een halve vaste. Haak 2 lossen en maak 4 dubbele stokjes in de volgende ruimte* Herhaal en maak in totaal 12 blaadjes. Hecht af.
Wissel van kleur voor de buitenste rand. Ik koos voor paars.Hecht de nieuwe kleur aan met een halve vaste in een ruimte tussen de blaadjes en haak 2 lossen. Haak 2 stokjes in dezelfde ruimte. Maak 1 losse en 3 stokjes. (dit is een hoek van het vierkantje).In de volgende 2 tussenruimtes haak je in elk 3 stokjes. Maak weer een hoek door 3 stokjes, 1 losse en 3 stokjes te doen in dezelfde ruimte. Ga zo door tot je begin punt.
Maak een halve vaste in de bovenste losse van je beginpunt.
Haak 2 losse, 2 stokjes, 1 losse en 3 stokjes in dezelfde tussenruimte (dit is een hoek van je vierkant).
Haak 3 stokjes in de volgende 3 tussenruimtes. Maak weer een hoek door 3 stokjes, 1 losse en weer 3 stokjes te maken. Ga zo door tot het beginpunt. Hecht af met een halve vaste in de bovenste losse van je begin punt.
Zo is je Daisy Square af. Haak hier 2 van.
Van vilt heb ik een kussentje gemaakt door 2 gelijke vierkantjes uit te knippen en aan 3 kanten aan elkaar te naaien. Ik heb dit vervolgens met fiberfil (of kussenvulling) opgevuld en de laatste kant van het vilt ook dicht genaaid. De 2 Daisy Squares heb ik aan elkaar gemaakt door vasten te maken en te sluiten om het kussentje. En zo is je speldenkussen klaar.
Als je nog vragen hebt over dit patroon wil ik je graag helpen!

4 opmerkingen: