woensdag 28 januari 2015

Mijn favoriete gratis (Engelse) haakpatronen



Op internet staan ontzettend veel leuke haakpatronen, helaas zijn ze lang niet allemaal gratis. Vooral als je veel haakt of beginner bent heb je niet altijd het geld om veel patronen aan te schaffen. Gelukkig zijn er ook gratis patronen te vinden. Vandaag wil ik jullie een paar van mijn favoriete gratis patronen laten zien. Sommigen heb ik zelf al eens gemaakt, en anderen staan nog op mijn to-do list. 

Klik op de foto's om naar het patroon te gaan!

















1 van mijn meest bezochte haakblogs is de website allaboutami.com. Zij test patronen van andere blogs uit, maar maakt ook zelf patronen zo nu en dan. Mijn favoriete amigurumi van haar blog is de olifant. Deze heb ik zelf al eens gemaakt en gedeeld op deze blog. 

Ze legt de patronen ontzettend goed uit en laat stap voor stap foto's zien. Dit vond ik zelf wel heel erg fijn. Deze olifantjes kun je in allerlei kleuren maken en gaan nooit vervelen.

Ook heb ik deze pony eens gemaakt van haar blog. Ik heb zelf een pony gemaakt met mintgroene manen, maar je kunt het in elke gewenste kleur maken natuurlijk. Heel erg leuk en lekker snel klaar. Misschien leuk om te maken voor iemand die groot fan is van paarden of gewoon voor jezelf. Het is heel leuk om te zien hoe ze de manen heeft opgebouwd en het schattige detail van de 'wimper' maakt het helemaal af.

Een leuk patroon voor de zomer: Sun coasters (onderzetters!). Lekker vrolijk voor op je koffie tafel. Praktisch, maar ook mooi. Ik denk dat je hier veel complimentjes over zult krijgen van je gasten. Misschien dat ik deze nog wel wil maken voor in de zomer (of lente natuurlijk).


Deze kleine raaf vond ik ook ontzettend origineel. Hoe vaak kom je hier nou een patroon van tegen? Er zijn ontzettend veel beren, schapen en konijnen te vinden, maar ik had nog nooit een raaf gezien. Natuurlijk kun je dit patroon ook aanpassen in andere kleuren en er een andere vogelsoort van maken.  

Op deze blog kun je veel patronen voor mooie dekens vinden. Deze 'ripple blanket' is 1 van mijn favorieten. Je hoeft hem natuurlijk niet zo kleurrijk te maken als op deze foto. Ook met 2 of 3 kleuren is deze deken erg mooi! Leuk als kraamcadeautje misschien. Neem ook zeker een kijkje op haar haar blog voor meer mooie patronen van dekens. 

Dit patroon is heel erg geschikt voor beginners. Klein en daardoor snel klaar en niet al te moeilijk. Het leuke is dat dit niet alleen een patroon is voor een haai, maar ook voor een zeehond, goudvis, orka en zelfs een dolfijn! Misschien wel leuk om er een aantal van te maken. Ik denk dat dat heel leuk naast elkaar staat. je zou er zelfs een mobiel van kunnen maken.

Hopelijk hebben jullie wat inspiratie kunnen opdoen van deze gratis patronen. Misschien dat ik binnenkort ook eens een blogpost maak over nederlandse patronen, gezien deze soms iets lastiger te vinden zijn dan Engelse patronen. Zo kun je zien dat je niet perse geld hoeft te betalen voor leuke haakpatronen! 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen