vrijdag 23 januari 2015

DIY: Nagellak rek

Naast haken is nagellak mijn tweede hobby (zeg maar gerust verslaving..). Over de jaren heen heb ik veel leuke kleuren bij gekocht, maar ik had nooit een handige manier om ze op te bergen. Eerst had ik ze in een schoenendoos. Die was ontzettend zwaar door alle nagellak en viel al snel uit elkaar. Toen in een la van een kastje, maar ik merkte dat ik ze dan veel minder gebruikte. Het leek mij heel leuk om een nagellak rek te hebben. Alle kleuren mooi overzichtelijk naast elkaar en het lijkt ook nog eens hartstikke leuk! Nu zijn nagellak rekken op internet ontzettend duur. Dus besloot ik het zelf te maken (met behulp van mijn vriend). Dus bij deze; een DIY nagellak rek!

Eigenlijk is het ontwerp heel simpel. Dit heb ik het met opzet gedaan, de aandacht moet natuurlijk vooral naar de nagellak gaan en niet naar het rek er om heen. We zijn naar de bouwmarkt gegaan en hebben daar latjes gekocht en een grote plaat als achtergrond. Natuurlijk kun je de achtergrond ook open laten, maar ik vond dit zelf steviger en wel zo handig als je het rek wilt verplaatsen (anders valt alles eruit). Bij de meeste bouwmarkten willen ze de latjes wel gratis voor je op maat zagen. Dit scheelt je thuis heel veel werk. 

Toen was het een kwestie van in elkaar zetten. Eerst hebben we alle latjes geschilderd. Ik heb voor een verdunde witte lak gekozen. Vergeet ook de achterste plaat niet! Toen dat droog was hebben we overal houtlijm tussen gedaan, voor de zekerheid. Kijk goed naar hoe hoog jou nagellak flesjes zijn. Flesjes van verschillende merken verschillen nog wel eens in hoogte en je wilt niet dat ze er niet tussen passen. Ook moet je goed kijken naar de breedte van de planken. Ik wou niet dat mijn nagellak flesjes teveel op het randje zouden staan. 1 keer hard klappen met de deuren en al je nagellak valt uit het rek, dat zou zonde zijn. Daarna moest alles vast worden gezet met spijkertjes. Dit kun je met een spijkerpistool doen of gewoon met de hand. Gebruik wel kleine spijkertjes, want je wilt niet dat de latjes doormidden splijten. Als alles goed vast zit en droog is kun je schilderijhangertjes bevestigen of een touw spannen. Dit is maar net wat jij stevig genoeg vind. Ik heb schilderijhangertjes gebruikt. Dit zijn kleine driehoekjes die je aan een spijker kunt hangen. Hier heb ik meerdere van bevestigd tot ik het stevig genoeg vind. Goed bevestigen in de muur, zorg dat het rek absoluut niet van zn plek kan komen. Anders ligt straks al je nagellak op de grond, en dat krijg je er niet zo makkelijk meer af. En klaar is je nagellak rek!



Overigens zou ik wel adviseren om zo'n nagellak rek niet in de zon te hangen. Dit is op den duur niet goed voor de houdbaarheid van je nagellak. Het beste is om ze in een la te bewaren, in het donker dus, maar zelf vond ik dat niet praktisch en dit staat ook nog eens heel erg leuk. Wat vinden jullie van mijn nagellak rek? Zo krijg je ook nog eens een stiekeme glimp van mijn nagellak collectie! Hoe bewaren jullie je nagellak? 

2 opmerkingen:

  1. Dit ziet er mooi uit! :) Vrolijk ook alle kleurtjes zo! Zelf bewaar ik mijn nagellakjes in een grote glazenpot. Maar dat komt ook omdat ik maar vijf flesjes heb die ik regelmatig gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt! Dat is ook een leuk idee in een glazen pot! staat denk ik ook wel heel erg mooi. Ik zou zelf dan teveel moeten graaien om bij een bepaalde kleur te kunnen. Ik heb gewoon teveel nagellak haha.

      Verwijderen